מיתוג ובידול עסקי בעידן התחרותי של היום 2020

מיתוג ובידול עסקי

אין עוררין כי לקוחות נקשרים למותג, שנים על גבי שנים עוד לפני תחילת המאה הנוכחית "מותגים" הם אלה שהצליחו למכור את מרכולתם הרבה יותר מהר מאשר מוצרים לא ממותגים,  מותג הוא זכיר  עקבי, וחושב הרבה צעדים קדימה, הוא כמרקר הצובע שורה שחשוב להדגישה תוך שהוא בולט משאר מתחריו ושומר על קשר עם לקוחותיו אם באמצעות פרסום, אם באמצעות יחסי ציבור, אם באמצעות פעולות בעולם המדיה האינטרנט והרשתות החברתיות.
מותג מצליח מקפיד על האלמנטים האלה  אבל למעשה הוא גורם לנו להתחבר אליו כי הוא מגדיר לנו השתייכות לקבוצה. כשאנו רוכשים נעל של NIKE או ADIDAS אנו יודעים שגם אם הנעל אצל המתחרים טוב או זול יותר, נמשיך לרכוש אותו קודם אצל המותג המוכר, כי אנו רוצים להמשיך ולהיות חלק מהעולם של אוהבי נעלי  NIKE או ADIDAS כך אנו בוחרים גם את הבגדים  שלנו, את המכונית, המחשב שלנו, את מנוע החיפוש באינטרנט ואת הטלפון הנייד.
שעוברים על מחקרים שונים מוצאים שאנו גם מגדירים את עצמנו לא מעט, בזכות המותגים שאנו רוכשים, מה שמסביר לא מעט למה אנחנו נוטים לסלוח לחולשות של המותג  הנערץ  ולקטול את אלו של המתחרים.
למעשה רכישה של מותג מעלה את קרנינו בפני העולם כולו והמוח ההישרדותי שלנו מזרים כימיקלים לשאר גופינו כימיקלים היוצרים רוגע וגאווה.

היכן אנו נמצאים היום עם "המותגים"

מתחילת שנות האלפיים ועוד קצת לפני זה העולם העסקי עבר טרנספורמציה אדירה, משהו כהן מהפכה, ולא מהפכה שנשארה לאורך זמן אלה מהפכה שהתהפכה כל יום, שבוע, חודש ושנה, אף תקופה בעבר לא הזכירה את המהפכה העסקית שעברה ועוברת עד היום, ועוד להרבה זמן קדימה.
הטכנולוגיה, כניסת מדינות המזרח, מזרח אירופה ואפילו חלקים מאפריקה ואסיה לעולם העסקים, הייצור, ופיתוח הטכנולוגיה, ביחד עם גידול האוכלוסייה הטבעית בנוסף למיליארדים של אזרחים שנכנסו למאגר הפיתוח הטכנולוגי והיצרני, תוסיפו לזה את הטכנולוגיה והתקשורת שיצרה גלובליזציה דרך,  אתרי הקניות באינטרנט, השמיים הפתוחים ותקבלו גל אדיר שהתפרץ כמו סכר ענק אל עולם העסקים, הייצור, הטכנולוגיה, המעבירים את ההיצע על הביקוש.
(מזה זמן רב אני צועק שהייבוא מארצות המזרח, הייצור של מוצרים ישראלים במדינות ערב, מזרח אירופה והמזרח יביא לקריסה טוטאלית של הייצור והמסחר המקומי. מדינת ישראל היא מדינה סגורה ללא גבולות יבשתיים שלא מאפשרים לה לסחור עם מדינות שכנות וכמוה כשוק סגור.

אז איך בכל זאת יוצרים מותגים מבודלים.

 

מיתוג לעסק

דרך ראשונה

אשר יכולה להתבצע אצל האחוז הנמוך מסך העסקים בישראל היא בניית מותג בגישה של "אינסטנט" הווה אומר: גיוס קפיטל ראשוני גבוהה למשקיע או לקבוצת משקיעים  תוך שהם עוסקים ב-בחירת מוצר, חקר שוק, תכנית השקעה, פרסום מסיבי בבמות מרכזיות כמו טלוויזיה, שלטי חוצות, עיתונות ארצית, וכמובן כיבוש עולם האינטרנט, התארגנות לוגיסטית נכונה, בדיוק כמו שקבוצת "דקטלון" לבוש והנהלת ספורט מצרפת, כבשה בסערה את השוק הישראלי בתחומה ו-או אפילו ניתן להגדיר את "איקאה" שפרצה בסערה בזמנו לארץ והפכה למותג המוביל בישראל בתחום ריהוט ועיצוב הביית.

פריצות אלה יכולים לעשות רק חברות גדולות בינלאומיות או ישראליות אשר להם ממון רב והשקל לא חסר בכיסם. זאת בניית מותג מהירה.

דוגמה לפריצת ענק של מותג ישראלי, אשר קנה את עולמו בסיסמא קפה ב-5 שקל ופעל נכון בתחום יחסי הציבור (כאשר בקושי היו סניפים  למותג) יחסי ציבור שהניבו ערך מוסף אדיר למותג אך לא עמדו בפרופורציה ביחס לכמות סניפי הרשת שהתפתחו רק אחרי הבז הגדול, וכולנו יודעים היכן עומדת הרשת הזאת היום.

דרך שניה

 

דרך זאת מתאימה יותר לשאר העסקים בישראל, אשר אין להם תקציבי ענק, אשר אינם יכולים לפרוץ בצעקה קדימה, אשר פתיחת המיזם שלהם לא בנוי על השקעה כספית בסיסית היכולה להגיע לרמת מיתוג ארצית גבוהה.

ולכן עליהם לפעול בגישה שונה, אבל עם אורך רוח ויכולת שרידות לאורך זמן (הטעויות של רבים מהעסקים אשר נפתחים ונסגרים בתקופה קצרה היא תכנון השקעה אשר לא לוקח את תקופת הזמן של ההרצה של העסק ובתוכנית ההשקעה שלו הוא לא לוקח בחשבון את האלמנט הזה ויותר גרוע מזה שגם ההשקעה שהוא עושה בעסק החדש/המיזם הממון מגיע מהלוואות שכבר מהימים הראשונים של פתיחת העסק מעיקות על תזרים המזומנים דבר המביא את המיזם החדש לקריסה.

הגישה לפתח מותג ב-7 צעדים.

פיתוח מותג

  1. אנחנו מדינה קטנה המחולקת לערים ואזורים רבים, ולמעשה אני קורא לאזורים אלה neighborhood (שכונה)
  2. היום כאשר בכל שכונה חדשה נבנים גורדי שחקים של מגורים יוצא מצב שבבניין אחד יש למעלה מ-352 אנשים החיים בתוך בניין מגורים אחד. תכפילו את זה ב-20 בנינים אתם מגיעים לקהל לקוחות פוטנציאלי של 7040 איש במקרה הטוב. תוסיפו לזה בתי קרקע, אנשים נוספים שמגיעים לשכונה ואתם מקבלים קהל עצום של לקוחות פוטנציאלים
    . (חשוב לי לציין שאין עיר בישראל שאין בה בנייה מסיבית של גורדי שחקים למגורים בשכונות, זאת בנוסף למספר התושבים שגר בעיר.
  3. במיוחד עם תתאימו את המותג שאתם רוצים להקים לכוון האוכלוסייה בשכונות אלה ואז אתם מקבלים קהל רחב + קהל מטרה למותג.
  4. מכאן בואו נגיע לנושא המיתוג:
  5. תעצבו את החנות או המשרד בו תמכרו או תתנו שירותים מתוך חשיבה שהמיקום הראשון שלכם ישמש כסניף ראשון של רשת ענקית (זאת צורת החשיבה שצריכה להנחות אתכם בבניית ויצירת מותג).
  6. תקבעו שפה פרסומית: לוגו, צבעי המותג, ניירת המותג, וכל עזר גרפי היכול לגרום בעתיד ללקוח לזהות אותו עם המותג. לדוגמה והיה ויש לכם מוצר אשר אתם חושבים שהוא לא מספיק סקסי ללקוח, הצמידו לו בובה, סוג של חייה, משהו מונפש ומגרה בדיוק כמו התוכי של בזק (זה הרעיון) חברו את המותג עם עזר משני.
  7. הדבר האחרון הוא הקלות בלתקוף פרסומית את ה- neighborhood' ב-עיתונות המקומית, בתיבות הדואר, בפייסבוק הממוקד רק לאזור העיר בו ממוקם העסק, אולי אפילו ברדיו המקומי, בעיצוב רכב של מיתוג העסק ועשיית סובו סובו עיר פעם בשבוע, במבצעים מקומיים. בגלל שאנו מכוונים עיר או שכונה אזי עלות הפרסום היא נמוכה מאד.

המותג

 

מי שיכול לפעול בדרך הראשונה "מה טוב"

מי שיפעל בדרך השנייה יוכל לבנות את המותג שלו, ראשית בשכונה בעיר ומשם לצאת החוצה עד להגעה של מיתוג ארצי (אני יכול לספר לכם ואתם בטח יודעים שרשת ארומה התחילה מסניף קטן ברחוב בירושלים והגיע לאן שהגיע)

אני משוכנע ובטוח שבדרך נכונה ניתן לבנות מותג מצליח בגישה אמפירית בפרט באקלים העסקי הקיים שיום אחד לא דומה ליום האחר.

מאמר זה נכתב באדיבות "דורון עמית – יועץ עסקי להצלחה" – הדרך שלך להצלחה עסקית!

איך מיתוג העסק שלכם קשור לעיצוב המשרד?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הסל שלי
אהבתי
Recently Viewed
קטגוריות